6 Ocak 2012 Cuma

OTELLERDE ATIK YAĞ SORUNU

Çok kısa bir süre öncesine kadar otel işletmelerinde atık yağlar, stewardların toplayıp cüzi bir ücret karşılığı satarak tip kazandığı atıklar olarak düşünülürdü. Bu yolla hem rögarların tıkanması önlenir hem de stewardların motive olması sağlanırdı. Bu tabiki tek yönlü bir bakış açısı, atık yağların nereye gittiği, nasıl tekrar geri kazanıldığı ve tüketime sunulduğu düşünülmezdi.

Toplam kalite çalışmalarının yaygınlaşması, bilinçli çalışmaların başlatılmasından mıdır yoksa AB uyum sürecinde uyum yasalarının çıkıp denetimlerin artmasından mıdır çok kesin bir sebep göstermek pek mümkün değil ama şu an uygulamalarımızın birçoğunda olduğu gibi atık yağların toplanması, depolanması ve taşıyıcı firmaya verilmesinde tamamen farklı şekilde davranıyoruz ve çok farklı bir açıdan bakıyoruz.

Biz 381 odalı bir otel olarak yılda yaklaşık 4000 – 4500 kg atık yağ üretiyoruz. (Atık yağ konusunda son 2 yıldır sağlıklı ölçümler yaptığımız için 4000 – 4500 kg’lık değer, aylara göre farklı rakamlar göstermekle birlikte son iki yılın ortalama değeridir. Diğer otellerle bu konuda karşılaştırma yapmadığımız için bir genelleme yapmak çok doğru olmayabilir.)

Konu ile ilgili yasa değiştikten sonra, lisanslı bir toplayıcı firma aracılığı ile atık yağlarımızı, biyodizel olarak geri kazanan ve bunu lisanslı olarak ispat eden bir geri kazanım tesisine göndermeye başladık. (Çevre ve Orman Bakanlığının internet sitesinden bu firmalar güncel olarak takip edilebilir.


Yasanın değişmesi ile birlikte bizi en çok zorlayan konu, yağların ücretsiz olarak geri kazanımcıya teslim edilmesi hususu oldu. Eskiden atık yağların geliri stewardlara tip olarak paylaştırıldığı için bu stewardların yağları toplamalarındaki en büyük nedendi. Başlarda biraz sıkıntı yaşansa da konunun önemi anlatılınca sorun ortadan kalktı.

Otelde üretilen atık yağlar, diğer geri dönüşümlü atık maddeler ve çöplerden ayrı olarak, iç ve dış yüzeyi korozyona dayanıklı bidon veya konteynerlerde biriktirilir. Bu bidon veya konteynerleri bizim için temin etmek toplayıcı firmanın yükümlülüğüdür. Otelin yoğunluğuna göre belirli aralıklarla gelen toplayıcı firmaya “Ulusal Atık Taşıma Formu” ile atık yağlar teslim edilir. Belli bir süre öncesine kadar (bir iki ay) öncesine kadar Ulusal Atık Taşıma Formunu toplayıcı firma tedarik eder, doldurur bir nüshasını otele bırakır, atık yağları geri kazanım tesisine teslim ettiği zaman da formun diğer nüshasını onaylatarak otele geri getirirdi. Fakat artık Ulusal Atık Taşıma Formunu biz İl Çevre ve Orman Müdürlüklerinden tedarik ederek toplayıcı firmaya teslim etmekteyiz. Yine eskiden yılda bir valilik makamı, il çevre ve orman müdürlüğüne gönderilen Ulusal Atık Taşıma formları artık her sevkiyattan sonra gönderilmeye başlandı.

Çalışığımız toplayıcı firmadan, kendi firması ve firma aracı için almış oldukları lisansların bir kopyasını istedik. Toplayıcı firmanın taşıma aracı için yönetmelikte “beyaz renkte ve araç kasasının veya tankının her iki yüzü de yeşil renkte, dikey yüksekliği en az 20 cm olan Bitkisel Atık Yağ Taşıma Aracı ibaresi bulunacaktır” ibaresi bulunmaktadır. Fakat uygulamalar tam oturmadığı için tüm koşulların tam olarak yerine getirildiğini söylemek çok doğru olmayabilir.

Bir de kullanılan kızartmalık yağların ne kadar kullanılacağı ve ne zaman atık yağ olarak ayrılacağı sorusu var. Eskiden bu aşçılarımızın tecrübesine dayanarak yapılırdı. Şimdi kızartmalık yağlarda Toplam Polar Madde (TPM) ölçümü yapan bir test cihazı ile kullanım süresinin kararı verilmektedir. TPM değeri % 24 veya üstü olduğu zaman kızartma yağı, atık yağ olarak ayrılmaktadır. Kızartmalık yağların kullanım süresini Serbest Yağ Asitlerine (FFA) göre ölçen çeşitli test kitleri de bulunmaktadır.

Kullanım süresi dolmuş atık yağlar her ne kadar düzenli olarak ayrılsa da bir miktar yağ rögarlara gider. İşte bu yağların tutulması amacıyla çeşitli tiplerde atık tutucular bulunmaktadır. Eskiden beri kullanılan yaklaşık 120 * 80 * 80 cm boyutlarında dikdörtgen şeklinde üstü kapaklı paslanmaz çelik mekanizmalar birçok otelde mevcut. Rögarların içinde bulunan bu mekanizmalardan çıkarılan yağda su oranı çok fazla olduğu için toplayıcı firmalar tarafından kabul edilmemektedir. Ayrıca bunların temizlikleri manuel olarak yapımakta ve bir miktar yağ rögarlara gitmektedir.

Ayrıca gelişen teknoloji ile birlikte atık yağların tutulması için özel olarak tasarlanmış cihazlar da bulunmaktadır. Bu cihazlar kullanılarak ayırılan yağdaki su oranı % 2 civarında olmakta ve toplayıcı firma tarafından kabul edilmektedir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder