8 Ocak 2012 Pazar

ISO 14001

ISO 14000 Çevre Yönetim Sisteminin Tarihçesi

ISO 14000 Çevre Yönetim Sistemi Standardı'nın hazırlanması ilk olarak 1992 yılının haziran ayında Rio'da yapılan dünya zirvesinde alınan kararlara ve Rio Sözleşmesi'nde yer alan prensiplere dayanmaktadır.

Rio'da yapılan dünya zirvesinden yaklaşık 1 yıl sonra, 1993 yılında ISO tarafından, uluslararası çevre yönetim standardlarını hazırlamak üzere, yaklaşık 50 farklı ülkenin temsilcilerinden oluşan bir teknik komite kuruldu. Bu komitenin çalışmaları neticesinde 1996 yılı Eylül ayında ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi standardı yayınlanarak hayata geçirildi.

Halen ISO 14000 standardının uygulaması gönüllülük esasına dayanmakla birlikte, yakın bir gelecekte gerek toplumun, gerek uluslararası kuruluşların ve gerekse devletlerin zorlaması ile standardın zorunlu bir uygulamaya dönüşeceği tahmin edilmektedir.

Kronoloji

1973 BS 7750 Standardı (Çevresel konuların kolay ve anlaşılır bir sistem üzerine kurulması için)

1992 ISO tarafından 14000 ailesi standartlarını geliştirmek için ISO/TC 207 Çevresel Yönetim Teknik Komitesi kurulmuştur.

1994 EN-ISO 14001 standardı yayınlanmıştır.

1996 Revizyon yapılarak son halini almıştır.

ISO 14000 Serisi Standartlar

ISO 14001: 1997 Çevre Yönetim Sistemi - Özellikler ve Kullanım Kılavuzu

ISO 14004: 1997 Çevre Yönetim Sistemi - Prensipler, Sistemler ve Destekleyici Teknikler İçin Genel Kılavuz

ISO 19011: 2000 Kalite ve Çevre Tetkiki İçin Kılavuz

ISO 14020: Çevre Etiketleri ve Beyanları - Genel Prensipler

ISO 14031: 2002 Çevre Yönetimi - Çevre Performans Değerlendirmesi Kılavuzu

ISO 14040: 1998 Çevre Yönetimi - Hayat Boyu Değerlendirme - Genel Prensipler ve Uygulamalar

ISO 14001 Standart Prensipleri

ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi Standartları 5 ana standarttan oluşmaktadır:

1. Yükümlülük Altına Girme ve Politika: Kuruluş çevre politikasını tayin etmeli ve çevre yönetim sistemine bağlılık haahhüdünde bulunmalıdır.

2. Planlama: Kuruluş faaliyet, ürün ve hizmetlerinin çevre boyutlarını belirlemeli, bunların önemli olanlarını seçmelidir. Taahhütlerini gerçekleştirmek için amaç ve hedefler tespit etmeli, bu amaç ve hedeflere ulaşmak için gerçekleştireceği faaliyetleri programlamılıdır.

3. Uygulama ve İşlem: Kuruluş, çevre politikasını gerçekleştirmek, amaç ve hedeflerine ulaşabilmek maksadıyla etkin bir uygulamada bulunabilmek için gerekli yetenek ve imkanlarla birlikte bir destek mekanizması geliştirmelidir.

4. Kontrol ve Düzeltici Faaliyet: Kuruluş, çevre icraatını ve bu icraattaki başarı derecesini ölçmeli, izleyip değerlendirmelidir.

5. Gözden Geçirme ve Geliştirme: Kuruluş, genel çevre icraatını ve bu icraattaki genel başarı derecesini geliştirmek amacıyla, çevre yönetim sistemini gözden geçirmeli ve sürekli olarak geliştirmelidir.

ISO 14001 Standart Maddeleri

1.Kapsam

2.Atıf Yapılan Standardlar

3.Tarifler

4.ÇYS'nin Şartları ve Başlıca Unsurları

4.1 Genel Şartlar

4.2 Çevre Politikası

4.3 Planlama

4.3.1. Çevre Boyutları

4.3.2. Kanuni ve Diğer Şartlar

4.3.3. Amaç ve Hedefler

4.3.4. Çevre Yönetim Programı Veya Programları

4.4.Uygulama ve İşlem

4.4.1 Bünye (yapı) ve Sorumluluk

4.4.2 Eğitim, Bilinç ve Ehliyet

4.4.3 İletişim

4.4.4 Çevre Yönetim Sistemi İle İlgili Belgeye Bağlama İşlemleri

4.4.5 Belge Kontrolü

4.4.6 İşlem Kontrolu

4.4.7 Acil Hal Hazırlığı ve Bu Hallerde Yapılması Gereken İşler

4.5. Kontrol Ve Düzeltici Faaliyet

4.5.1.İzleme ve Ölçme

4.5.2.Riayetsizlik, Düzeltici-Önleyici Faaliyet

4.5.3. Kayıt

4.5.4. ÇYS Denetimi

4.6. Yönetimce Yürütülen Gözden Geçirme

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder