1990’lı yıllarda
ülkemizdeki üretim şirketlerinde kendini gösteren Toplam Kalite Yönetimi,
artık, hizmet şirketlerinde, kamu kurumlarında hatta kar amacı gütmeyen
kuruluşlarda başarıya ulaşmanın en etkin yollarından biri olarak
görülüyor.
Bununla birlikte
konu ile ilgili araştırmalar, Toplam Kalite Yönetimini uygulayan şirketlerin
sadece üçte birinin belirgin iyileştirmeler sağladığını göstermekte. Başarısız
uygulamaların ortak özelliği ise Toplam Kalite Yönetiminin bir yaklaşımdan
ziyade bir program olarak görülmesi. Toplam Kalite Yönetimini bütüncül bir
yaklaşım olarak benimseyen ve tüm faaliyetleri bu çerçevede düşünen
kuruluşların başarısızlık şansıysa oldukça az.
Başarılı
şirketlerin özellikleri biraz daha ayrıntılı ele alındığında, bunların;
- başarıları için katkıda bulunan ve bu
başarıdan fayda bekleyen herkesin mutluluğunu amaçladıkları,
- şirket içinde tutarlı dürüst ilişkiler
kurdukları,
- katılımcı ve verilere dayanan bir yönetim anlayışını benimsediklerini,
- sürekli iyileştirmeyi tüm çalışanların birinci önceliği haline getirdikleri,
- yenlikçi fikirlerin ortaya çıkması için gerekli şartları oluşturdukları,
- tüm şirket çalışanlarının eğitimini ve tekrar eğitimini sağladıkları,
- çalışanları şirketin en değerli varlığı olarak gördükleri anlaşılmakta.
- katılımcı ve verilere dayanan bir yönetim anlayışını benimsediklerini,
- sürekli iyileştirmeyi tüm çalışanların birinci önceliği haline getirdikleri,
- yenlikçi fikirlerin ortaya çıkması için gerekli şartları oluşturdukları,
- tüm şirket çalışanlarının eğitimini ve tekrar eğitimini sağladıkları,
- çalışanları şirketin en değerli varlığı olarak gördükleri anlaşılmakta.
Toplam Kalite
Yönetimini bu başarı örneklerinden elde edilen bilgiler ışığında;
“İç ve dış
müşteri beklentilerini her şeyin üzerinde tutan, müşteri tatminin arttırılması
ve müşteri bağlılığının yaratılması amacıyla iyileştirme ve yenilik yapmayı
ilke edinen ve şirketin başarısında çalışanları anahtar faktör olarak gören
modern bir yönetim felsefesi” olarak tanımlanabilir.
TKY’nin T’si
toplamı, tüm çalışanların katılımını, yapılan işlerin tüm yönlerini,
müşterilerin ve üretilen ürün ve hizmetin tümünü kapsıyor. K’sı kaliteyi yani
müşterilerin beklenti ve ihtiyaçlarını tam ve zamanında karşılayıp onlara bugün
ve gelecekteki beklentilerini aşan ürün ve hizmetler sunmayı ifade ediyor. Y’si
ise yönetimin her konuda çalışanlara liderlik yapması, çalışanlara örnek model
oluşturması ve şirket çapında katılımcı yönetimin sağlanması anlamına geliyor.
Bu noktada katılımcı yönetim anlayışı, her seviyedeki çalışanların önerilerini
rahatça sunma imkanlarının olması ve şirket içinde verilecek kararlarda söz
söyleme hakkının bulunması için gerekli hale geliyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder