14 Ocak 2012 Cumartesi

GARSONLAR VE MİSAFİRLERİMİZ


GARSONLAR VE MİSAFİRLERİMİZ

Ağustos ayı turizm sektörünün doluluk anlamında en iyi işletme anlamında en zor ayıdır.Oda satış fiyatlarımız yılın en yüksek noktasındadır.Bu durum genel ekonomi mantığı içinde tabiî ki çok normal.Arz- talep arasında dengeler fiyatları aşağı veya yukarı çekebilir.Ülkemiz turizm sezonunun en kötü gittiği yıllarda bile ağustos ayında doluluk sorunu yaşamamıştır.Ağustos ayına iyi bir dönem diyebileceğimiz iki ay daha ekleyebiliriz.Geriye kalıyor dokuz ay.
Geriye kalan dokuz ayda garsonlarımızın otel doluluğuna bir katkısı olabilir mi? Ya da şöyle bir soru sezonun en iyi zamanlarında garsoniye hizmetlerimiz istediğimiz standartlarda mı?Misafir anketlerinde garsonlarımızı öven veya yeren notlar var mı?

Garsonluk çok mu zor bir meslek?Kime göstersen iki masa toplayıp üç beş çatal bıçağı masaya koyamaz mı?Zaten HD sisteminin sihirinden herkes bu işi yapabilir hale gelmedi mi?Garsonluk mesleği bir makale yazmaya kafa yormaya değer mi? Sanırım bazı işletmeciler bu sorulara kendi anlayışlarına göre mesleğe hiçbir önem vermeyen cevaplar verdiğinden sorunlar yumağından da kurtulamıyorlar.Yoksa nasıl izah edilebilir ki 40-50 milyon dolarlık yatırım yapılmış işletmelerde sabit servis kadroları bulunmaz.Bir a la carte servisi bilen garson olmaz!Servis kadrolarında sirkülasyon personel müdürünün kafasını döndürsün!Sezon başı kadrosu ile sezon sonu kadroları arasında inanılmaz bir fark olsun!

Nisan ayında öğrencilerimi işe yerleştirmek için aradığım tesislerden çeşitli cevaplar aldım.Bazıları okulumuza gelerek doğrudan görüşmeler yaptı, bazı işletmeler tesiste görüşmeyi tercih ettiler.Bu görüşmeler sonunda öğrencilerimizin çoğunu yerleştirdik.Tabii işletme yöneticileri personel seçme konusunda oldukça titiz davranıyorlar.Hatta ara ara ben ısrarcı olup lütfen bu öğrencimize de iş başı veriniz şeklinde telkinlerde bulunmama rağmen sonuca gidemedim. Dernek başkanı sıfatıyla da işletme yöneticilerini arayıp çeşitli pozisyonlar için referans oldum.Bu görüşmelerde sonuca gidemediğimiz zamanlar oldu tabii ki.

Şimdi bu günlerde bana gelen bazı telefonlardaki acizane durumları aktarmak istiyorum.Arayan işletmeler arasında benim aynı zamanda sezon başı rica da bulunduğum işletmelerde mevcut.

-Aydın hocam bize acil 10 garson 10 komi lazım.
-Hocam acilen adam lazım.
-Hocam hani sezon başı gönderdiklerin var ya onları hemen alacağız.
-Hocam bu garson konusunda ne yapacağız hiç garson bulamıyoruz?
-Hocam kim olursa olsun 10-15 adam gönderiver acayip zor durumdayız.

Değerli okurlar, sektör bu mevsimde bu sorunları hep yaşıyor.Ben 1983 yılında sektöre girdim o gün bugün hep tekrarlanan sorunlar yaşıyoruz. Garsonluğun bir meslek olduğu hala anlaşılamıyor.Mutfağımızın ürünlerine değer katan işletmeyi yücelten bir kadrodur garsonluk müessesesi.Tesiste konaklayan misafirlerin en yoğun karşılaştıkları,sohbet ettikleri,dertleştikleri,tesis-cevre ve ülke hakkında bilgi aldıkları personelin başında garson ve barmenler gelir.

Misafirlerin her türlü psikolojik durumlarına ve sarhoşluklarına en çok servis personeli tanık olur.Bir yıl önceki servis personelini ismen ezbere bilen çok misafirle karşılaştım.Tatil kararlarından önce tesisi arayıp ta kimlerin çalışıp çalışmadığını öğrenen misafirlerin olduğunu da biliyoruz. Ağırlama sektöründe bir personelin yaptığı iş için önemsiz deme şansımız yok.Herkesin yaptığı iş çok önemlidir .

Sezon başında kadrolar tamamlanmadığından fazla çalışan garsonlar sezon yoğunluğunda da antraklı çalışmaya devam etmektedirler.Hatta bazı tesislerde sadece servis kadroları antraklı çalışıyor.Sanki güneşte kalan, ayakta çalışan, uzun süre çalışanlar onlar değil. Bu durumdan her şeye rağmen en az şikayet edenlerde servis kadrolarıdır.İşte bu servis kadrolarının en temel sorunu sezon sonu stresidir.Yani ne zaman dolulukta hafif bir düşüş var ise derhal onlara güle güle denilir.

Eylül ayından itibaren herhangi bir konu için personel ofisine çağrılan servis kadrolarının yüreği hep cız eder aman gidiyor muyum? Yiyecek içecek servis kalitesini sadece garson-barmen boyutuyla değerlendirmiyorum.Ama inanıyorum ki bu soruna kafa yoran tesisler her zaman bütçe hedeflerinde diğerlerinden daha avantajlıdır.

Yılın sadece 4-5 ayında iş sahibi olan bir servis personeli ne kadar verimli olabilir ki?Ayrıca garsonlarımız tüm şartlara razı iken yönetimsel olarak ta daima yedi kocalı Hürmüz durumundadırlar.Onlara kurumsal olmayan işletmelerde kimler karışmıyor ki?Ne azar işitip ne hakaretlere mazur kalıyorlar, bir sorun kendilerine. Stresli meslekler grubunda olan servis personelimize gereken önemi vermemiz işletmenin başarısı için hakikaten önemlidir. Lütfen garsonları,barmenleri ve komileri asla önemsemezlik etmeyelim.

1 yorum:

  1. hocam ağzına sağlıkk.. Benim yıllardır soylediklerimi kaleme almıssınız..

    YanıtlaSil