SERVİS
PERSONELİNİN NİTELİKLERİ
|
|||
SERVİS PERSONELİNİN NİTELİKLERİ
<MESLEĞİNİ SEVMEK: Servis elemanının
başarılı olabilmesi için, mesleğini sevmesi gerekir. Her insan mesleğinde
ilerlemek, yükselmek ve başarılı olmak için çalışır.Bilindiği üzere başarı
ancak meslek sevgisiyle gerçekleşebilmektedir. Mesleğini sevgiyle yapmayan
kişi önce kendisine, ikinci zararı da işletmeye verir. Servisten memnun
olmayan müşterinin ikinci bir kez o işletmeye gelmesi beklenemez. Memnun
olmayan turist bir daha Türkiye’ye gelmeyeceği gibi, gelecek olanları da
engellemeye çalışır.
<MESLEKİ BİLGİ VE
BECERİYE SAHİP OLMAK: En lezzetli yemekler ancak iyi bir servisle
değer kazanır. İyi bir servisin temeli de mesleki bilgiye dayanır. Diğer
mesleklerde olduğu gibi, servis elemanı mesleki bilgisini çalışarak ve
araştırarak arttırabilir. Servis elemanı kendisini sürekli olarak geliştirme
arzusu içinde hissetmelidir. Bunun için kendisinden ileri olanları sürekli
olarak izlemeli, anlamadığı ve bilmediği konuları üstlerine danışmalıdır.
Mesleği ile ilgili yayınları takip etmeli, mesleki kurslara katılmalı ve iyi
bir araştırmacı kişiliğe sahip olmalıdır.Turizm alanında çalışan bir eleman
günümüzde geçerli olan yabancı dillerden en az birisini iyi derecede öğrenmek
ve bilmek için çalışmalıdır.
<SAĞLIKLI VE DÜZGÜN
BİR GÖRÜNÜME SAHİP OLMA: Müşteriler yiyecek – içecek işletmelerinde
yemek yerlerken, çevresindeki her şeyin güzel görünmesini ve bir estetiğe
sahip olmasını ister. Bu nedenle, servis elemanları güler yüzlü,sempatik ve
temiz bir fiziki görüntüye sahip olmalıdır.Dik durmalı, düzgün yürümeli ve
yorgunluğunu belli etmemelidir. Kıyafeti, saç, cilt, diş, el ve ayaklarının
temizliği ve bakımına önem vermelidir.
<GÖRGÜ KURALLARINI
BİLMEK: Servis elemanının davranışı, konuşması ve ses tonu ölçülü
olmalıdır. Konuklarla konuşurken sözcükler özenle seçilmeli; aşırı el ve kol
hareketleri yapılmamalıdır.Bir yemeğin yada içeceğin özelliğini düzgün,
anlaşılır olarak açıklanması önemlidir. Müşteriye öncelik vermeli onların
seçmesini beklemelidir. Bilinmelidir ki, bu meslekte “sen” kelimesinin yeri
yoktur; servis elemanı müşterinin yanında yardımcısına bile “bey” diye hitap
etmelidir.
Öte yandan servis elemanları sosyal ve
kültürel yapısı farklı insanlarla karşı karşıya gelmektedir. Bundan dolayı,
işletmeye gelen tüm konuklara nazik davranmalı; konuklar arasında
zengin-fakir, yerli ve yabancı ayırımı yapılmamalıdır. Tüm müşterileri güler
yüzle karşılayıp “teşekkür ederiz” ,“iyi günler”, “iyi akşamlar” ve “yine
bekleriz” gibi sözlerle içtenlikle uğurlamalıdır.
<SABIRLI VE HOŞGÖRÜLÜ
OLMAK: Servis elemanları; eğitimleri, dünya görüşleri, karakterleri ve
beklentileri birbirinden farklı kişilerle yüz yüze gelen ve onlarla devamlı
ilişki içinde olan kişilerdir. Servis elemanları birbirinden oldukça farklı
nitelikteki konuklara hizmet ederken onlardan gelecek istek ve itirazlara
karşı sabırlı ve anlayışlı olmalıdır. Bir servis elemanı konuklarla
yapılan bir tartışmayı asla kazanamaz. Ayrıca servis elemanı, kendisini aşan
istekleri üstüne bildirmelidir.
<DÜRÜST VE GÜVENİLİR
OLMAK: Her meslekte olduğu gibi servis bölümünde çalışan elemanlarda
ilk aranan nitelik; doğruluk ve dürüstlüktür. Eğer bir servis elemanı dürüst
bir kişiliğe sahip, mesleğini seven ve çalışkan bir kişi ise mesleğinde
yükselmesi ve ilerlemesi çok kolaydır. Çünkü bu niteliklere sahip bir servis
elemanının mesleğinde yükselebilmesi için gereken destek, üst yönetim
tarafından sağlanmaktadır
Bunun aksine dürüst davranmayan bir servis
elemanı hemen meslekten uzaklaştırılır. Bir servis elemanından aşağıdaki konularda
dürüst davranması beklenir.
<İşe zamanında gelmek
ve gitmek,
<İş arkadaşlarına ve
amirlerine karşı saygılı ve dürüst davranmak,
<İş arkadaşlarıyla
takım çalışması yaparken adil davranmak, (kendisi az çalışırken, iş
arkadaşlarından daha fazla çalışmalarını beklemek dürüst bir davranış
değildir.)
<İş arkadaşları güç
durumda kaldığı zaman onlara yardımcı olmak,
<Ara izinlerde
verilen süreyi aşmamak, (çay ve yemek izinlerinde)
<Müşterilerden hesap
alırken dürüst olmak,
<Müşterilerin masada
unuttuğu eşyaları kendisine iletmek, müşteri işletmeden ayrılmışsa amirlerine
teslim etmek,
<Çalıştığı bölümdeki
araç-gereçleri korumak ve onlara sahip çıkmak.
<NAZİK OLMAK: Servis elemanı,
müşteriye bir tabak servisi yaparken sert ve haşin davranmamalı; “müsaadenizle
efendim” diyerek, tabağı masaya gayet hafif ve nazikçe yerleştirmeli; “afiyet
olsun efendim” diyerek de müşteriyi rahatsız etmeden masadan ayrılmalıdır.
Servis elemanı gerek servis sırasında, gerekse masadan boşları toplarken
müşterileri tedirgin etmeden tüm davranışlarını kontrol altında tutmalı; bu
davranışlarını “Estetik ve İncelik” ölçüleri içinde yürütmelidir.
<TEMİZLİK VE HİJYEN
KURALLARINA UYMAK: Müşteriler yiyecek-içecek işletmelerinin kendi evleri
gibi temiz ve düzenli olmasını isterler. Temizlik, başta servis elemanının
kendisiyle ilgili olmakla birlikte, müşteriler ve iş arkadaşlarının sağlığı
ile de yakından ilgilidir. Restoranlarda yemeklerin lezzetli, sofra düzeni ve
servis kalitesi yanında sağlık koşullarının yaratılması da önemlidir. Hijyen,
sağlıklı ortamın oluşturulması ve korunması için yapılan çalışmaları kapsar.
Temizlik ve hijyen, servis personelinin davranış ve karakter özellikleri
içinde en önemli özelliklerinden biridir. Restoranlarda temizlik
ve hijyen, çalışan personelin kişisel temizliği ile başlar. Tüm
personel iş öncesi duşunu almalı ve işe temiz iş kıyafetleri ile
başlamalıdır. ( İleride, daha ayrıntılı verilecek olan hijyen konusundaki
kurallara uymalıdır.) Kişisel hijyen; iş kıyafetlerinin temizliği
yanında el, vücut, ağız ve diş temizliğini de kapsar.
<SORUMLULUK SAHİBİ
OLMAK
<GÜLERYÜZLÜ OLMAK
<KİŞİSEL HİJYEN
Servis personeli vücut temizliğine dikkat
etmeli her gün
banyo yapmalıdır.
Servis personeli diş ve ağız sağlığına
dikkat etmelidir.
Servis personeli saç bakımı ve
sağlığına dikkat etmelidir.
Saçların sağlıklı ve güzel görünmeleri için
özelliklerine uygun sabun ve şampuanlarla her gün yıkanması gerekir. Bayan
servis personelinin saçları daima temiz bakımlı ve omuz hizasını
geçmeyecek şekilde kesilmelidir.
Servis personeli el ve ayak temizliği
ile sağlığına dikkat etmelidir.
Eller servis personelinin en çok dikkat
çeken organlarıdır. Sipariş alırken;yiyecek ve içecek servisi yaparken
devamlı olarak ellerimizi kullanırız. Eller; vücudumuzun dışarıda en çok
temas eden, dolayısıyla da çabuk kirlenen organlarımızdır.
Erkek servis personelinin tırnakları daima
kısa kesilmiş ve temiz olmalıdır. Parmak uçları ve özellikle tırnaklar sigara
dumanından sararmış olmamalıdır. Boyalar, yara, bere, çizikler ve
dövmeler elleri çirkin göstereceğinden, olmamasına dikkat edilmelidir.
Bayan servis personelinin tırnakları
erkeklere nazaran biraz daha uzun olabilir. Muntazam kesilmiş ve törpülenmiş
olmalıdır. Sık sık yıkanarak tırnak araları temizlenmelidir. Kırık
tırnaklarla göreve başlanılmamalıdır.
Günde en az sekiz saat ayakta duran,yürüyen,
yiyecek ve içecek servisi personeli için ayakların sağlığı son derece
önemlidir. Her gün işe başlamadan önce ve sonra ayaklar sabunlu su ile iyice
yıkanmalıdır ve kurulanmalıdır. Kurulanmadan çorap ve ayakkabı giyilirse
parmak aralarında mantar oluşabilir. Fazla terleyen ayaklara pudra dökülmelidir.
Sağlıklı ayaklar için mevsime göre, teri
kolayca emen pamuklu veya yünlü çoraplar giyilmelidir. Yapay ipliklerden
örülmüş çoraplar ayakları çok terletir, pis kokutur.Servis personelinin
çalışmasına ve sağlığına en uygun ayakkabılar yüzleri deri,tabanları kösele
olan ayakkabılardır. Yumuşak ve hafif ayakkabılar tercih edilmelidir.
Servis Personeli cilt bakımı-makyaj
ve takılara dikkat etmeli aşırıya kaçmamalıdır.
Cilt bakımı cinsiyete ve yaşa göre değişir.
Henüz sakalı çıkmamış genç erkekler için cilt bakımı; yüzü uygun sabunla
yıkamak, gerektiğinde (kış aylarında) koruyucu ve yumuşatıcı bir kerem sürmek
şeklinde yapılır. Sakalı çıkmış olan gençlerin ise, her gün servis saatinden
önce sakal tıraşı olmaları gerekir.
Genç kızlar ve
hanımlar ciltlerini daima temiz tutmalı, bunun için de günde birkaç kere
kaliteli bir sabunla yıkamalıdırlar. Bunun yanında cildi ve dudakları soğuk
hava,rüzgâr, toz vb. kötü dış etkenlerden korumak için koruyucu kremler kullanmalıdırlar.
Normalden fazla
sivilceli olanlar,bu tedbirlerle yetinmeyip bir cilt uzmanına muayene olmalı
ve onun vereceği ilaçları titizlikle uygulamalıdır.
Yiyecek ve içecek
servisinde çalışan bayan servis personeli için makyaj çok önemlidir. Çünkü
servis hizmetinde dış görünüş ile ilk izlenim verilir. Bakımsız, soluk ve
yorgun bir yüz konuklar üzerinde çok olumsuz bir etki yapar. Bütün dikkatleri
üzerinde toplayan, işe ve ortama uymayan aşırı bir makyaj da,hiç makyajsız
bir yüz kadar kötü ve yanlış imajlar verir.
Gözlere aşırı derecede far sürmek, kaşları
boyayıp kirpikleri rimellemek veya takma kirpikler kullanmak,yüze gerekenden
fazla pudra allık vb. makyaj malzemeleri sürmek doğru değildir.
|
14 Ocak 2012 Cumartesi
SERVİS PERSONELİNİN NİTELİKLERİ
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder